Indyjska Agencja Kosmiczna ISRO 23 maja przetestowała za pomocą własnej rakiety statek demonstracyjny wielokrotnego użytku będący małym wahadłowcem kosmicznym.
ISRO (Indian Space Research Organisation) prowadzi już dłuższego czasu prace badawczo-rozwojowe nad własnym statkiem kosmicznym wielokrotnego użytku. Prace te podzielone są na widoczne etapy, z których jeden obejmował będzie testy napędu typu scramjet (Scramjet Propulsion Experiment, SPEX).
Pozostałe zaś etapy to eksperymenty z lotami hipersonicznymi (Hypersonic Flight Experiment, HEX), lądowaniami (Landing Experiment, LEX) oraz lotami powrotnymi (Return Flight Experiment, REX). System ma opierać się na dwustopniowym dostępie do orbity, tzw. Two-Stage To Orbit. Wystrzelony dzisiaj statek realizował misję HEX.
W ramach misji HEX wysłany został na trajektorię suborbitalną demonstrator pojazdu wielokrotnego użytku RLV-TD (Reusable Launch Vehicle – Technology Demonstrator). Statek ma masę niecałych dwóch ton, jest długi na 6,5 metra i można go wynieść na wysokość do około 70 kilometrów.
Do wyniesienia RLV-TD wykorzystano posiadającą na starcie masę 9 ton rakietę HS9 na paliwo stałe. Miejscem startu był port kosmiczny Satish Dhawan Space Center. Po 90 sekundach rakieta HS9 zakończyła swoją pracę, a wahadłowiec wznosił się dalej ponad większość gazów atmosferycznych osiągając wysokość około 70 kilometrów nad Ziemią.
Po zakończeniu pracy rakiety spadła do Zatoki Bengalskiej, natomiast wahadłowiec podniósł nos ponad linię horyzontu, w sposób znany z misji amerykańskich promów kosmicznych. Na tarcie o cząsteczki atmosfery z czasem wystawione zostało poszycie pojazdu złożone z 600 odpornych na działanie wysokich temperatur płytek.
Inżynierowie zebrali w ten sposób ogrom informacji dotyczących charakterystyki lotu, co pozwoli w efekcie na potwierdzenie wysokiej efektywności opracowanej konstrukcji. Demonstrator technologii w ramach misji HEX nie zakładał możliwości powrotu nad ląd i lądowania na pasie, dlatego po locie szybowcowym wahadłowiec rozbił się o wody Zatoki Bengalskiej.
Przy misji trwającej od momentu startu do rozbicia w wodach na wschód od Indii około 20 minut, przeprowadzonych zostało pięć eksperymentów, wliczając w nie: walidację charakterystyk aerodynamicznych całej konstrukcji w czasie lotu hipersonicznego, określenie sił oddziałujących na konstrukcję w trakcie wejścia w atmosferę, odzyskanie pozostałości pojazdu z morza, określenie sprawności włókna węglowego (obecnego na nosie konstrukcji) oraz demonstrację poprawności separacji rakiety od wahadłowca.
Zauważalnie element odzyskania z wody przy rozbiciu konstrukcji nie był ostatecznie uwzględniony w dzisiejszej misji RLV-TD. Warto pamiętać, że projekt indyjskiego wahadłowca początkowo miał zostać zademonstrowany w 2009 roku. Rzeczywistość zweryfikowała jednak te plany, a agencja ISRO za bardziej priorytetowe uznała realizację komercyjnych lotów swoich rakiet z ładunkami.
Źródło: Kosmonauta.net