Międzynarodowy zespół astronomów zidentyfikował obecność żelaznych wiatrów w atmosferze ultragorącego Jowisza WASP-76 b.

Mowa tutaj o planecie, na powierzchni której panują naprawdę bardzo ekstremalne warunki. Ze względu na niewielką odległość dzielącą planetę od jej gwiazdy macierzystej, na powierzchni planety temperatura wynosi ponad 2000 stopnie Celsjusza.

W najnowszym artykule naukowym opublikowanym w periodyku Astronomy & Astrophysics zespół badaczy opisuje szczegółowo odkrycie wiatrów żelaznych wiejących na dziennej stronie planety. Trzeba przyznać, że panujący tam klimat w niczym nie przypomina nie tylko tego, z czym mamy do czynienia na Ziemi, ale także na innych planetach Układu Słonecznego.

Ultragorąca egzoplaneta WASP-76 b jest przedmiotem badań prowadzonych bezustannie praktycznie od momentu jej odkrycia w 2013 roku. Na przestrzeni dekady naukowcy ujawnili liczne ekstremalne zjawiska, do których dochodzi w atmosferze tejże planety. W ramach poprzednich badań prowadzonych przez inne zespoły naukowcy wykazali m.in. iż na nocnej stronie planety notowane są opady ciekłego żelaza. Piekielne klimaty może osładzać jedynie tęcza, która najprawdopodobniej jest widoczna między jego dzienną i nocną stroną.

W ramach tego nowego projektu badawczego, naukowcy z UNIGE przyjrzeli się dziennej stronie planety WASP-76 b, gdzie temperatura sięga 2400 stopni Celsjusza, obserwując ją z wysoką rozdzielczością widmową w zakresie promieniowania widzialnego. Naukowcom udało się dostrzec strumień atomów żelaza przemieszczających się z dolnych do górnych warstw atmosfery planety. Takiego procesu naukowcy jeszcze nigdy nie obserwowali.

„Nasze obserwacje wskazują na obecność silnych wiatrów żelaza, prawdopodobnie napędzanych przez gorący punkt w atmosferze”.

Do tego zaskakującego odkrycia nie doszłoby, gdyby naukowcy nie mieli możliwości skorzystania ze spektrografu ESPRESSO zainstalowanego na Bardzo Dużym Teleskopie w Chile.

Analizując to światło, zespół był w stanie zidentyfikować chemiczne sygnatury żelaza poruszającego się w atmosferze planety. Ta technika, znana jako spektroskopia emisyjna o wysokiej rozdzielczości, jest szczególnie skuteczna w badaniu właśnie atmosfer egzoplanet.

Kolejne odkrycia dokonane na WASP-76 b torują drogę do lepszego zrozumienia klimatów egzoplanet, szczególnie w przypadku gazowych olbrzymów mierzących się z intensywnym promieniowaniem pobliskiej gwiazdy macierzystej.