Minął prawie rok od startu i osiem miesięcy od lądowania na Księżycu. Japońska misja kosmiczna lądownika SLIM właśnie oficjalnie dobiegła końca. Japońska Agencja Kosmiczna JAXA potwierdziła tę decyzję w oświadczeniu prasowym 26 sierpnia. Ostatnie informacje medialne o lądowniku publikowane było w kwietniu, ale w rzeczywistości misja trwała aż do teraz.

SLIM wylądował 20 stycznia 2024 r.. Tym samym Japonia została piątym krajem, któremu udało się miękko wylądować na Księżycu. Jego precyzyjne lądowanie przeszło do historii, ale natychmiast pojawiły się problemy; statek kosmiczny wylądował pod kątem, który znacznie ograniczył ilość dostępnego światła słonecznego, przez co musiał natychmiast korzystać z baterii, a nie z energii słonecznej, jak planowano. Nic zatem dziwnego, że naukowcy szybko musieli zmienić cele misji.

Jednak główny cel został osiągnięty w momencie lądowania. Misja miała na celu zademonstrowanie, że istnieje możliwość precyzyjnego lądowania na innym ciele niebieskim we wcześniej wybranym miejscu. Elipsa lądowania miała w tym przypadku zaledwie 100 metrów od wcześniej wybranego miejsca. Dla porównania, Apollo 11 miał elipsę o wymiarach około 20 na 5 kilometrów. SLIM wypadł nawet lepiej, niż oczekiwano.

„Dokładność lądowania została oceniona z błędem położenia wynoszącym około 10 metrów od punktu docelowego, co potwierdza pierwsze na świecie udane, dokładne lądowanie” — napisała JAXA w oświadczeniu. „Ponadto kamera wielopasmowa (MBC) pomyślnie przeprowadziła obserwacje widmowe w 10 pasmach długości fal na 10 skałach, przekraczając początkowe oczekiwania. Ponadto, pomimo że nie był częścią pierwotnego planu misji, potwierdzono, że statek kosmiczny przetrwał trzy noce księżycowe i pozostał sprawny, wykazując wyniki, które przekroczyły początkowe cele.”

Ostatnia komunikacja JAXA z SLIM miała miejsce 28 kwietnia. Przez ostatnie cztery miesiące podejmowano liczne próby ponownego nawiązania kontaktu z lądownikiem. Niestety, żadna z nich nie zakończyła się sukcesem. Mimo to, nawet bez odpowiedzi ze strony statku, przeprowadzono interesująe badania naukowe.

NASA przetestowała odbłyśniki Laser Retroreflector Array podczas misji i użyła swojego orbitera Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) do wystrzelenia wiązki laserowej w kierunku lądownika SLIM. To podejście może być przydatne w przyszłości do precyzyjnego lokalizowania obiektów lub obiektów na Księżycu i zapewnienia lokalizacji do superprecyzyjnego lądowania, jak wykazał SLIM.

Pełny raport na temat wkładu naukowego SLIM i jego małych robotycznych łazików zostanie opublikowany w niedalekiej przyszłości.