Zdjęcie galaktyki karłowatej UGC 4879 wykonane przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a pozwala przyjrzeć się jej składowi i strukturze, dostarczając astronomom cennych danych na temat jej wieku, odległości i formowania, które mogą rzucić światło na aspekty wczesnego rozwoju wszechświata.

Poniższe zdjęcie wykonane przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a przedstawia nieregularną galaktykę karłowatą UGC 4879 lub VV124. Jak widać na zdjęciu, wysoka rozdzielczość Hubble’a umożliwia fotografowanie pojedynczych gwiazd, nawet w najgęstszych częściach galaktyki. Pozwala to astronomom lepiej określić jej odległość oraz skład i wiek jej gwiazd.

UGC 4879 to izolowana galaktyka karłowata, leżąca tuż za naszą Lokalną Grupą galaktyk, około czterech milionów lat świetlnych stąd. Ze względu na jej odosobnienie w przestrzeni kosmicznej astronomowie badają UGC 4879, aby ustalić, czy jest to stosunkowo nienaruszona, stara galaktyka. Teorie sugerują, że galaktyki karłowate o najniższej masie mogły być pierwszymi galaktykami, które powstały we wczesnym wszechświecie. Jeśli UGC 4879 jest pozostałością takiego właśnie wczesnego wszechświata, może dostarczyć nam wielu wskazówek dotyczących hierarchicznej struktury i ewolucji galaktyk, gromad galaktyk, a nawet samego wszechświata.

Powyższe zdjęcie łączy dane z dwóch programów obserwacyjnych Hubble’a, z których oba skupiały się na lepszym poznaniu galaktyk karłowatych, a w szczególności tego, jak powstają i ewoluują.